VERWERKING WRAP FOLIE
Premium Vinyls biedt kwaliteitsfolies aan die allemaal zijn uitgerust met het zogenoemde Air Free Bubble System. Mede hierdoor is het folie gemakkelijk aan te brengen.
Naast het verfraaien van de auto geeft het folie ook een bescherming tegen steenslag, zout, teer en dergelijke.
Let op: onze low tack folies hechten pas als je een verfföhn gebruikt. Als de folie aangebracht is, dient er ook na geföhnd te worden, zodat de lijmlaag goed hecht.
BELANGRIJK VÓÓR HET AANBRENGEN VAN HET FOLIE:
Temperatuur:
De optimale omgevingstemperatuur bij het aanbrengen van het folie is ongeveer 21 graden Celsius. Een garage/ruimte die verwarmd kan worden is noodzakelijk. Ook moet het te wrappen oppervlakte aan deze temperatuur voldoen, alsmede de folie. Is het object te warm, dan zal de folie te snel hechten. Is het object te koud, dan zal de folie sneller kunnen scheuren.
Schoonmaken:
Maak de auto of het te wrappen oppervlak goed schoon.
Let bij auto's op vooral langs de randen van de rubbers en onder de rubbers. Verwijder alle teerdeeltjes en overige kleine oneffenheden die zichtbaar kunnen worden. Nadat u de auto met een autowasmiddel heeft gewassen dient u deze met water af te spuiten. Ook erg belangrijk zijn de wielkasten. Zorg dat je deze goed schoonmaakt, ook aan de binnenkant. Mocht je dit niet doen, dan kan dit later voor problemen zorgen door water dat via de banden op spat.
Vocht/water:
Maak de auto/oppervlak daarna goed droog (het liefst met een pluisvrij doek), met name langs de randen. De auto/oppervlak dient helemaal vocht- en vetvrij te zijn. Wanneer dit niet het geval is zal het folie niet goed hechten.
Wax:
De auto mag niet vlak voor het wrappen in de Wax gezet zijn. Was de auto niet met een wasmiddel dat wax in zich heeft.
Handen wassen:
Maak je handen goed schoon voor het wrappen en zorg dat de handen vetvrij zijn. Beter nog doe een wraphandschoen aan (te bestellen bij ons in de webshop)
Zorg ervoor dat het te wrappen deel stofvrij is.
AANBRENGEN PREMIUM VINYL CARWRAPFOLIES
Benodigdheden:
- Goed licht, zodat je goed kunt zien of er geen blaasjes ontstaan. Deze zijn te verwijderen wanneer je er tijdig bij bent en deze wegstrijkt.
- Een afbreekmesje (zie ‘gereedschappen’), zodat je de randjes goed kunt afwerken.
- Een rakel, om het folie op de auto/oppervlak te strijken en de blaasjes te verwijderen.
- Een verfafbrander/heteluchtpistool (of föhn). Door het verwarmen van het folie kan het folie uitgerekt en gemodelleerd worden. Voor je aan een groot oppervlak begint is het verstandig eerst te kijken wat er met het folie gebeurt wanneer je het verwarmt. Zo krijg je gevoel voor het folie en weet je hoe gemakkelijk het te verwerken is.
- Eventuele kreukels kun je gemakkelijk uit het folie föhnen.
Let op! Houdt de verfafbrander op voldoende afstand van het vinyl (40 cm). Het vinyl reageert vrij snel op hitte.
Aanbrengen:
- Het is aan te raden te beginnen met makkelijke delen van de auto/oppervlak (makkelijke delen zijn: de delen boven de wielen voor en achter). Dit om gevoel met het product te krijgen. Je kan hierdoor voelen hoe de rekbaarheid van het product is tijdens het verwarmen.
- Het is verstandig om vanuit 1 punt te werken. Dus van boven naar beneden of van links naar rechts.
- Voorkom kleurverschillen door het vinyl bij het aanbrengen in dezelfde richting te gebruiken zoals je het van de rol afhaalt!!
- Het aanbrengen van het vinyl op het dak en de motorkap dient met minimaal twee personen gedaan te worden. U haalt niet gelijk de backing paper eraf, maar werkt vanuit het midden naar voren en daarna haalt u de rest van de backing paper er rustig af en wrapt het achterdeel. Andere delen kunnen door één persoon aangebracht worden. Haal eerst de backingfolie van een kant eraf en plak deze en daarna de andere helft.
- Vlakke delen hoeven niet altijd verwarmd te worden. Dus als er niet verwarmd hoeft te worden, vooral niet doen. (Bij extreem veel rek bij 3D carbon zal de 3D structuur minder mooi worden). Is de folie aangebracht, dan nog wel even over de delen die niet geföhnd zijn föhnen, zodat de lijmlaag goed hecht.
- Bij ronde oppervlaktes (bijvoorbeeld bij bumpers en de achteruitkijkspiegel moet je het folie wel verwarmen om een mooi resultaat te krijgen.
- Tijdens het aanbrengen kun je je hand gebruiken, maar het gebruik van een rakel is noodzakelijk om belletjes te verwijderen en randjes goed af te werken.
- De afwerking van het vinyl is erg belangrijk. Vouw het vinyl goed naar binnen bij de wielkasten. Zorg dat deze goed naar binnen aanhecht. Doe je dit niet, dan kan er water naar binnen kruipen.
- Tot slot moet je de delen die je niet hebt geföhnd nog even föhnen, zodat de lijmlaag goed hecht.
- Laat de auto 24 uur in de ruimte staan waar hij gewrapt is. Hierdoor zal de folie beter blijven zitten en niet los gaan laten of bellen vertonen.
Aanbrengen probleemgebieden per onderdeel van de auto:
- Handvatten deuren: voor het beste resultaat verwijder je de handvatten. Mocht je dit niet willen doen, dan moet je er voor zorgen dat je hier nauwkeurig te werk gaat. Belangrijk is dat je het vinyl rondom de klink laat aanhechten. Van hieruit probeer je het vinyl richting de klink strak te krijgen.
- Bumpers: er zijn op de bumpers 2 gebieden die problemen kunnen veroorzaken, de hoeken en de gaten in de bumpers. Begin bij de bumper aan een kant en laat de rest van het folie in het beschermpapier zitten. Trek bij de hoeken van de bumper het vinyl goed aan en verwarm deze hoek goed, zodat de folie zich om de bumper vormt. Bij de gaten is het aan te raden goed te verwarmen en het vinyl in het midden in de drukken zodat de zijkanten zich hechten aan de bumper.
- Zijspiegels: Het beste resultaat krijg je als je deze verwijdert. Mocht je dit niet doen, dan is het verstandig een gat te knippen in het vinyl en bij het gat om de spiegel plakken. Vanuit dit punt werk je naar links en beneden.
- Verloop/richels in uw auto: op dieper liggende delen (verloop in autodeur of bumper bijvoorbeeld) komt spanning te staan. Het is verstandig deze delen met een primer te behandelen zodat u niet het risico loopt dat het door de spanning los komt.